fbpx

Comunicat de presă – 8 ianuarie 2019

USR Sector 2 contestă taxa de habitat de 13,23 lei/persoana/lună, impusă abuziv cetățenilor. Primarul și majoritatea Consilierilor locali ai Sectorului 2, cu excepția celor de la USR, au adoptat la foc automat 4 Hotărâri de Consiliu Local în ședințele din 4 și 13 decembrie 2018.

Reamintim că anul trecut a mai existat o situație similară în Sectorul 4. Atunci, tot USR a contestat cu succes impunerea unei taxe pentru salubrizare în Sectorul 4. Natura „abuzivă” a acestei taxe a fost demonstrată de o hotărâre judecătorească.

Vă prezentăm mai jos o imagine de ansamblu a particularităților taxei de habitat din Sectorul 2:

  • Deși PSD și PNL au promis “taxa 0” în campanie, am ajuns în situația ca Sectorul 2 să aibă cea mai mare taxă din țară – taxă votată atât de consilierii PSD, cât și de cei ai PNL.
  • În plus, s-a votat chiar și o suprataxă ce poate ajunge până la 50% din valoarea taxei. Astfel, de exemplu, o familie cu 2 copii vor plăti aproape 1000 lei/ an pentru gunoi.
  • Cetățeanul nu este încurajat să colecteze selectiv, căci plata pentru gunoiul produs nu se face după principiul “pay as you throw”. Mai mult, operatorul de salubritate este bonificat pentru un grad scăzut de colectare.
  • Există o hotărâre a ÎCCJ ce obligă la organizarea unei licitații pentru desemnarea unui nou operator de salubrizare. Cu toate acestea, este evident că se fac eforturi pentru blocarea organizării licitației. Astfel, se adoptă o serie de hotărâri  la foc automat și fără dezbatere publică, ce favorizează actualul operator de salubrizare și defavorizează cetățenii.
  • Prețul din 2018 pentru același serviciu a crescut în 2019 cu peste 50% – întreg cuantumul taxei fiind calculat după un algoritm arbitrar. În schimb, acum cetățeanul are și mai puțin control asupra rezultatelor operatorului de salubrizare, căci nu mai are contract direct cu operatorul.
  • În formularul declarației de impunere pentru stabilirea taxei de habitat, se cer atât numele și prenumele celor care locuiesc la unitatea locativă a contribuabilului, cât și CNP-ul și calitatea față de proprietar. Din punctul USR de vedere, astfel de informații sunt excesive. Până în prezent, atât la asociația de proprietari, cât și la încheierea contractelor individuale, salubrizarea a funcționat corect: se comunica doar numărul persoanelor, nu și datele lor cu caracter personal.

Primul pas pe care USR Sector 2 îl face este o plângere prealabilă adresată Primarului și Consiliului Local (depusă pe 8.01.2019), în care atragem atenția asupra ilegalităților din Hotărârile de Consiliu Local. Dacă aceasta nu va fi soldată cu succes, ne vedem nevoiți să acționăm în justiție Primăria și Consiliul Local.

Tot astăzi, 8.01.2019, am formulat o sesizare la ANSPDCP (Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal), deoarece considerăm că informațiile cerute în formularul declarației de impunere sunt excesive și nu respectă Regulamenul General de Protecție a Datelor.

În zilele următoare, USR Sector 2 va sesiza și Consiliul Concurenței pentru a obține o opinie cu privire la starea condițiilor contractuale dintre Primăria Sectorului 2 și Supercom, fără organizarea unei licitații.

Noi, USR Sector 2,  vom lupta cu toate mijloacele pentru a ne urma principiile în care credem: transparență, un sector curat, cu o colectare selectivă făcuta corect și eficient. Susținem organizarea licitației pentru desemnarea unui nou operator de salubrizare și organizarea salubrizării stradale, deszăpezirii și colectării deșeurilor în folosul oamenilor.